Random Képregények

Utolsó kommentek

  • -Szűcs Gyula-: @Dagda: Mi is! :) (2015.12.09. 17:29) RANDOM #1
  • Dagda: @-Szűcs Gyula-: Örülünk, Vincent. :) (2015.12.06. 22:00) RANDOM #1
  • -Szűcs Gyula-: @Amigarockwell: helyes, helyes! :) (2015.11.04. 06:51) RANDOM #1
  • Amigarockwell: @-Szűcs Gyula-: Hűha, hirtelen azt se tudtam mi történt :) na majd meglessük ezt is :) (2015.11.01. 13:39) RANDOM #1
  • -Szűcs Gyula-: @Szentgyörgyi: @michhuli: @pvissza: @gamerZ: ELKÉSZÜLT A CAFE POSTNUCLEAR FOLYTATÁSA!!! Ami egyb... (2015.10.31. 12:12) Előzetes - Café Postnuclear #2
  • Utolsó 20

Hatások és példaképek #2

2011.04.13. 10:40 Chavez

A Random feltette a kérdést a saját rajzolóinak:

Mely képregényrajzolók gyakorolták rád a legnagyobb hatást, illetve ki az, akinek legszívesebben oltárt emelnél otthon?

A folytatásban a Posztnukleáris Kávé rajzolója, Budai Dénes ismerteti velünk fő influenciáit.


Rajz szempontjából legfontosabb hatás, ami igazából az egész világ Fantasy irányvonalát meghatározta az . Festményei, tusrajzai dinamikusak és nyersek ha kell, de precízek és szinte élnek. Kabátujjából bújtak elő olyan nagy nevek, mint Boris Vallejo és Simon Bisley, és míg Bisley-nek sikerült Frazetta stílusát a végletekig túlhúzva, elbrutalizálva létrehozni valami hihetetlen királyságoz (még a Tini Ninja Teknőcei is faszán néznek ki), addig Boris addig polírozta Frazettától ellesett trükkjeit, míg a barbár giccs tengerén szupersztár státuszba emelkedett (ezért most büntiből nincs tőle kép).

Simon Bisley

Másik nagy favoritom Bernie Wrightson, akit igen nagyfokú technikai tudása kiemeli a tucatrajzolók világából. Frankenstein könyvillusztrációi a 70-es években csúcsra járatott tusrajzok tetőpontja.  

Képregények szempontjából meghatározó élmény volt az egykori VAMPI magazinban megjelent Arnal és a két sárkányfog rajzolója Karel „Kája” Saudek. Karikatúra jellegű rajzai valami megfoghatatlan gyermeki bájjal taposnak bele a kommersz amerikai tömegtermelésbe.  

Másik kelet európai emberünk a lengyel Zdislaw Beksinski aki szürreális képeit a szép kidolgozás mellett mindig meg tudja tölteni egy kis fenyegető ördögi hangulattal.  

Levezetésnek még pár említésre érdemes figura:

Greg Hildebrandt-nak ezért a képért megbocsátjuk nyálas ámokfutását.

Michael Hussar gyanús képei aljasan tobzódnak a fertőben.  

Richard Corben töpörödött, krumplifejű emberei mellett igen ügyesen érezteti a teret.  

Ludwig Hohlwein laza akvarel technikája megmutatja, lehet egyszerűen is nagyszerű valami.  

Adrian Smith és a Warhammer 40k ütős páros.  

Hyung-Tae Kimis befért a végére, mert tudja mitől döglik a légy.

45 komment

Címkék: hatások és példaképek

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2011.04.13. 17:56:39

Vallejo múltjából egy-két képre nagyon emlékszem, mert csodálatos szépségű istennőket láthatunk rajtuk, de megrendült bennem a világ, amikor megtudtam, hogy elhalványított fényképekre rajzol.

The reaper 2011.04.13. 18:00:36

Frazetta-tól én a Tűz és jég című animációs filmet szeretem nagyon. Eszméletlenül jó az a stílus. :)

Kassian 2011.04.13. 18:29:22

@Androsz: nem "elhalványított képekre" rajzol, hanem lefotózza a modellt a megfelelő fényviszonyok közt és annak alapján festi meg a képet. Többek közt egy bizonyos Munkácsy Mihály is hasonlóan járt el...;)

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2011.04.13. 19:11:27

@Kassian: Egy 1989-es albumában (Boris Vallejo fantasztikus világa) az előszóban ez áll:

"A módszer nem titok: Vallejo közzé is tette a Ballantine Books – fő megrendelője – róla kiadott albumában. ... Megragadja az ábrázolandó jelenet hangulatának lényegét, ezt élőképbe tömöríti és lerajzolja. ... Hogyan válik a vázlatból Vallejo-féle végeredmény, amely annyira jellemző, hogy első pillantásra felismerhető?

Az első lépés: a vázlat alapján kiválasztani a megfelelő modelleket, és a rajz szerinti, illetve ahhoz erősen hasonló, de kimerevített pózban fényképezni őket. ... A fotókat felviszi a készülő képre, azután barna akrillal kidolgozza a fény-árnyék hatásokat. Az eljárás enyhén szoborszerű, plasztikus hatást kölcsönöz az alakoknak, a festék gyorsan szárad, tehát nyugodtan rá lehet festeni az újabb színeket a képre – nem fog keveredni az alappal. ... Terpentinben oldott olajfestéket visz fel a kép felületére, ezzel lehetővé teszi a finomabb részletek festését."

A lényeg abban van, hogy "A fotókat felviszi a készülő képre". Sajnos ez nekem azt sugallja, amit hajdan valahol máshol is említeni hallottam, hogy a kinagyított fotóra fest. De most nézve tény, hogy a fogalmazás nem egyértelmű. Most már utána lehet olvasni a neten, talán egyszer megteszem. A szövegben egyébként említik is, hogy a kommersz igényekhez igazodik, a megrendelő kívánsága szerint.

Cifu78 2011.04.13. 19:23:33

@Androsz: Ahogy Kassian is írja, nem fényképekre fest, hanem lefotóz egy modellt, és a fotót használja mintának. Az egyik könyvében pedig nagyon is jól kiosztja azokat, akik ezt "csalásnak" tartják. Azt írja, hogy valószínűleg Leonardo is inkább rajzolna fénykép alapján, mint hogy a folyton izgő-mozgó modellek miatt morogjon (plusz a modellek is hálásabbak, hogy nem kell hosszú órákat mozdulatlanul lenniük néha kényelmetlen pózban :D)

Attól, hogy igénybe veszi a technika nyújtotta előnyöket, még nem kisebbíti egy művész érdemeit...

Reterro 2011.04.13. 19:43:23

Oda csap, legalább!

biohazard 2011.04.13. 20:06:36

Azér' Todd Lockwood még befért volna...

Chavez 2011.04.13. 20:15:09

Sokan odaférnének még, de meg hagyva, hogy három-négy névnél ne legyen több fejenként. Budai kolléga már így is túlteljesített. :)

grafikusmsz 2011.04.13. 20:32:16

Androsz, az ugy van, hogy felnagyitja, atrajzolja, es pauszpapir segitsegevel atmasolja a vaszonra. Van egy konyv, a cime Fantasy Art Techniques of Boris VAllejo. Benne kb 3-4 kep fazisai vannak lekovetve fotokkal, stb. Szerintem a modszer nem csorbit rajta.

nemecsek ernő áruló 2011.04.13. 20:32:34

Úristen, Greg Hildebrandt honlapján az a piros háttér... Járna a f*szkorbács annak, aki kitalálta!

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2011.04.13. 20:42:11

@grafikusmsz: Hát, szerintem igen, sajnos. Gyerekkorunkban mi is "kopíroztunk" képeket selyempapírra könyvekből, akkoriban a sokszorosításnak ez a egyedüli módszere volt elérhető, sőt, úgyszólván elképzelhető számunkra. A tehetségesebbek utána még ki is színezték. Senki sem gondolta volna akkor, hogy ez közeli rokonságba keverhető a grafikusművészettel. De ő nem is kapott helyet ebben a felsorolásban.

safranek 2011.04.13. 20:46:47

Nálam Rodney Mathews a favorit. Meg Luis Royo és Sepieri.

2011.04.13. 21:23:37

@Kassian: Munkácsy a kompozíció összeállításához használta a fotózást, pl a Krisztus Pilátus előtt-höz... jópár éhenkórászt összegyűjtött és variálta a beállításokat. A nagyméretű, sok alakot szerepeltető kompozíció miatt ez praktikus volt. Az alakok kidolgozásához nem igazán volt szüksége fotózáshoz, egyrészt az akkori technika miatt macerás lett volna minden alakról fotót készíteni másrészt a rajztudása zseniális volt.

isogulaleb 2011.04.13. 21:44:33

Michael Whelan és Brom, ha már hozzászólhatok

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2011.04.13. 21:50:41

@dr kotász: Hogy valaki modell alapján rajzol, fest, az teljesen természetes. De a grafikusban, festőben az ötlet, a látásmód, a kompozíció mellett a zseniális technikát is meg tudjuk csodálni. Sok nagy – vagy annak tartott – festőnek nincs nagyszerű technikai tudása, mint ahogy a hiperrealisták között sem mindenki nagy művész. De régről még hozzá vagyunk szokva ahhoz, hogy amit a képen látunk, az a készítője rajztechnikáját is bemutatja. Nem létfontosságú alkotóelem, de az nem esik jól, amikor egy általam a technikája miatt is csodált művészről kiderül, hogy a technikája mégsem olyan rendkívüli, hogy kicsit be vagyunk csapva.

De persze Vallejónak nem ez volt az egyetlen erénye, ezért nem mindenkinek lényeges az, ami engem zavar.

Kult 2011.04.13. 22:21:25

Nekem volt ilyen fake Cradle of Filth kapucnisom, amin ez a kép szerepelt:

image.hotdog.hu/_data/members3/691/193691/images/vallejo-calendar0484%5B1%5D.jpg

Bár tudnátok miről beszélek....

Kult 2011.04.13. 22:22:24

*fake, mint hamisítvány.

Borka1 2011.04.13. 22:39:32

ha jobb reklámarc lennél a giccses szörnyeknél, próbáld ki magad itt:

www.youtube.com/watch?v=AdrfpPEjoCA&feature=player_embedded

hátsó szándék 2011.04.13. 23:45:15

Tehetséges rajzolók, de valahogy mindig az az érzésem, hogy azok nézegetnek ilyen képeket, akik egész életükben csak recskáztak mert soha nem volt egy rendes nőjük.

hátsó szándék 2011.04.14. 00:19:33

Rendes és rendetlen is, de valamilyen mindig volt.

Ilyen képeket mindig azoknál az ismerőseimnél láttam, akik komplexusokkal, beilleszkedési, önértékelési zavarokkal küzdöttek. (Már hogy kicsit finomabban fogalmazzam meg a fenti állításomat.)
Geek-ek, nördök, stb.

Én akkor szoktam szilikonmellű, félig oszladozó kurvákat baszó rocker farkasemberekről vizionálni, ha lefekvés előtt benyomok egy tál csülkös pacalt három nagyfröccsel.

vernarancs 2011.04.14. 00:23:16

Vallejo akkor is brutal tehetseg, ha nem pusztan fantaziabol rajzolt. Kar lenne fikazni. Egyszeruen zsenialis a technikaja.

Chavez 2011.04.14. 01:14:12

@hátsó szándék: Hol van az megírva, hogy rendes nő mellett tilos a recska? :) Rajzolt nőre gyurmázni viszont már tényleg problémás, bár Japánban elég jól megélnek belőle. Mármint nem a recskából.

Zelefánt 2011.04.14. 06:07:26

Bisley kicsit zűrzavaros, Wrightson elképesztő.
Az a "Tűz és jég" merre lakik, le lehet tölteni valahonnan?

redwolf 2011.04.14. 08:40:44

A rajzoláshoz sok eszköz van ma már, régen négyzethálót, tükröt használtak. Attól függetlenül Holbein, Ingres, Caravaggio nagy festők, mert aztán meg is tudták festeni. Munkácsy, Zichy pedig élőképeket állított be ünnepeken. A fantasy egy stílus, hihetelen idomú nőkkel és izomzatú fickókkal. Azért vannak vicces dolgok is, pl. Frazetta egyik képén , ami egy Nazareth albumon is megjelent, a szarv miatt nem igazán tudna lesújtani a harcos.
www.nolifetilmetal.com/images/nazareth_nomercy_lp.jpg
Frazetta a kedvencem, és Serpieri.

grafikusmsz 2011.04.14. 08:52:40

Hat javaslom, nezzetek meg Vallejo vazlatait, siman beleferne a galeriaba. De az o technikaja, semmivel sem rosszabb masokenal, csak vannak akik ezt nem vallaljak fel. Pl. Serpieri is nem egyszer atrajzol, es eltuloz formakat (ettol fuggetlenul az egyik legjobb rajzolo). Az en szakmamban meg szinte kotelezo fotorol dolgozni (3D character artist vagyok), megse erzem kevesebbnek magam. Arrol nem is szolva, hogy nezd meg, egy mezei ember tudna-e olyat festeni, mint Vallejo festett? Nekem egyebkent a regebbi kepei szazszor jobban bejonnek, mint az ujabbal (90 utanira gondalok "ujabbak" alatt)

grafikusmsz 2011.04.14. 08:56:35

Arrol meg nem is beszelve, mekkora hulyesegeket irnak ide. Akkor a maga koraban az osszes reggi nagy mester azert festett korabeli szepsegidealokat meztelenul, mert nem volt noje??? Nekem szep felesegem van, gyerekekm, megis inkabb noket modellezek 3dben, es igen szepeket, mert szeretem a szep emberi testet. Uramatyam, ezt a baromsagot....

Novi bácsi 2011.04.14. 08:58:02

@Androsz: ja, csak egy baja volt mindig Vallejo-nak: a sárkányokat nagyon nehéz volt rendesen beállítani egy fotó erejéig...

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2011.04.14. 09:03:49

@Novi bácsi: hehe, ezen a sárkányon vinnyogva röhögök, már jól indult a napom, köszönöm! :)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2011.04.14. 09:12:51

@Androsz: Üdv, örülök, hogy a könyvesblogos Valhalla-Galaktika kommentáradat után itt is összefutunk. :)

A Random pont olyasmi, amit ott hiányoltatok, csak sci-fi és fantasy helyett sci-fi és fantasy képregényekkel (persze nem Alapítvány szintű hard sf-re tessék gondolni, hanem ponyvára): félamatőr-félprofi szerzők ingyenesen kirakják a netre a műveiket, aztán a visszajelzések fényében javítgatnak a sztorikon meg a rajzokon, így amikor pár év múlva kijön a nyomtatott Random antológia (ez ugyanis a távlati terv), a visszatérő kommentelők már tudni fogják, hogy milyen minőséget és történeteket kapnak a pénzükért.

Kilgore Trout 2011.04.14. 09:32:42

Azért megemlíteném, hogy a műfajnak vannak hazai klasszikusai is (legalább egy) Boros Zoltán néven szokott rajzolgatni... A nagy Boris is megsüvegelte.

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2011.04.14. 09:34:34

Van egy Valejo albumom benne még Julie Bell alkotások. A különbég általában, hogy míg Valejónak csak a test számít, Julie általában valami lelki, érzéki pluszt is adott a képeihez. Így aztán jobban becsülöm :)

Szerkó Ferkó 2011.04.14. 09:43:35

Boros-Szikszai páros megérdemel egy futottak még kategóriát, nem?

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2011.04.14. 09:53:16

@Szerkó Ferkó, Kilgore Trout: Miért?

Ez nem egy "Hétről-hétre bemutatjuk a legfaszább rajzolókat" blog, hanem a Random online képregényantológia blogja, ahol a rajzolók - jelen esetben Budai Dénes, aki a "magyar Mad Max" atyja - bemutatják egy szubjektív listában a kedvenceiket, akik hatással voltak rájuk, stb.
Ha Boros-Szikszai nem volt rá hatással, az közel sem jelenti azt, hogy Bortos-Szikszai nem jó!
:)

budaid 2011.04.14. 10:09:35

@Szerkó Ferkó: Boros-Szikszai, Max, Brom stb. is belefért volna, csak itt most azok szerepelnek, akiknek a munkáiról lopkodni szoktam. Levezetésnek meg olyanokat választottam, akik itthon talán kevésbé ismertek. Boris Valejo képeiben sem technikailag van gond, sőt inkább azt mondanám már túlságosan is kidolgozott, ez okozza a festményi merevségét.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2011.04.14. 15:58:25

@Novi bácsi: "a sárkányokat nagyon nehéz volt rendesen beállítani egy fotó erejéig"

:-))

Ha megnézitek Vallejo képeit, és most csak azért foglalkozom ővele, mert ez a szál tőle indult, akkor látni lehet, hogy a fényképezett emberalakjai valahogy élesebbek, mint a képzelet alapján hozzátett lények. Vagy plasztikusabbak, nem tudom. Ez a fentebb leírt technikai megoldása következménye (is) lehet.

Egyébként ő szerintem azért lóg ki sokaknak a posztban felsoroltak közül, mert az emberalakjai sokszor valósághűek, és nem a grafikában, főleg az ilyen impulzív fajtában szokásos lendületesen túlzóak. A másik pedig talán az, hogy sok festménye készült könyvborító, moziplakát, effélék stílusában, vagyis viszonylag kötött, kommercialista kompozícióban, a fenti Frazetta-kép is teljesen azt idézi. De akkor el kell különíteni a "burkolat-grafikát", az illusztrációt és az önálló művészeti alkotást, mert ezek a kereteikben is eltérnek, így igazságos az összevetés.

@redwolf: "A rajzoláshoz sok eszköz van ma már, régen négyzethálót, tükröt használtak."

Ez pontosan így van, akkor, egy ideig ez szükséges volt egy nagy lépés megtételéhez, de ma már komoly művész nem használna ilyeneket. Régebben hiába látták, nem tudták visszaadni a perspektíva trükkjét. Van ilyen, hogy látunk valamit, de valahogy nem sikerül annyira látnunk, hogy a lényegét tökéletesen megértsük. Hiszen a látásra nem a szemünket, hanem az agyunkat használjuk, ami sok-sok kísérlettel igazolt módon az ismeretek szintjére alakítja át a látott képet.

A reneszánszban valaki kitalálta ezt a zseniális négyzethálós trükköt, ennek segítségével sikerült végre pontról-pontra lerajzolni egy erősen perspektivikus teret, és végre megérthették, hogy nézd már, szóval ez így működik, így lehet visszaadni. Fel kellett fedezni a perspektíva képi lényegét, a vonalaknak az ezt visszaadni képes kapcsolatait. Érdekes, hogy magát a figurát olykor már az ősember is képes volt szó szerint zseniális, káprázatos művészi hűséggel megörökíteni, a tér sokáig kifogott rajtunk. Ahogy ma is kifog minden gyereken, százszor megfigyelhetjük, amíg aztán elmagyarázzuk nekik, és aztán már ők is látják. Jópofa dolog.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2011.04.14. 16:13:48

@Androsz:
"De akkor el kell különíteni a "burkolat-grafikát", az illusztrációt és az önálló művészeti alkotást, mert ezek a kereteikben is eltérnek, így igazságos az összevetés."

Ne haragudj, de ez baromság!
Miért lenne magasabbrendű egy gazdag kereskedő, vagy az egyház kérésére készített, fotorealisztikus stílusú, izmos harcosokat és félmeztelen nőket ábrázoló festmény egy könyvkiadó vagy filmstúdió kérésére készített, izmos barbáros-pucér amazonos festménynél???

Mindkét műfaj a parasztvakításról szól! A sixtusi kápolna freskója ugyanúgy a tömegeknek szól, mint egy Barbarian Princess VHS-borító!

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2011.04.14. 16:18:11

bocsánat, nem Barbarian Princess, hanem Barbarian Queen :)
(Vallejo rajzolta hozzá a plakátot)
lh3.ggpht.com/_IGcPoXkEPio/STfXNBKLxPI/AAAAAAAAfoE/frTraPXyLAE/barbarian_queen_poster_01.jpg

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2011.04.14. 22:23:00

@Hamlet: Az idézetben nem láthatod a magasabb rendűség említését. Annyit láthatsz, hogy a felsoroltak szerintem nem hasonlíthatók össze közvetlenül. Kereteikben eltérnek.

Emtrexx 2011.04.15. 22:05:38

@HalivudEstevez: "A különbég általában, hogy míg Valejónak csak a test számít, Julie általában valami lelki, érzéki pluszt is adott a képeihez"
Jaja, nekem is pont ez volt az érzésem. Azzal hogy egymás mellé tették a képeiket, kitűnt hogy Bell jobb. Volt közös képük is az albumban (már ha egyről beszélünk) és annak is az a fele volt a jobb szerintem amit Bell csinált.

budaid 2011.04.15. 22:22:51

Julie Bell megtanult rendesen festeni Valejo-tól, de nélküle sehol nem lenne. Az érzéki plussz nekem nyál faktor ami inkább ront.
A Barbarian Queen plakátja kiváló példa , ha összehasonlítjuk a színes tus vázlatával, kiderül, hogy az sokkal jobb, legalábbis nekem jobban tetszik.